Sfeer bij uw herenkapper

Salon-in-beeld barbershop Leiden

Manfred, eigenaar van Di Fretti’s Barbershop, de herenkapper van leiden:

“Heren knippen is het leukste wat er is”

Bron: American Crew magazine

Manfred Brandhorst (1967) is de trotse eigenaar van Di Fretti’s Barbershop in hartje Leiden. De knusse kapsalon straalt mannelijkheid uit met zijn houten meubels, grote leren kappersstoelen en de scheerproducten op de schappen.

“Mijn droom kwam uit toen ik in 1995 mijn eigen knipsalon opende”, vertelt Manfred vol enthousiasme.

Manfred, al 25 jaar in het kappersvak, is ooit begonnen als dames- en herenkapper. Hij nam al snel de beslissing om zich uitsluitend te richten op het knippen van heren.

Waarom alleen heren knippen?“

“De kniptechnieken voor herenkapsels zijn veel uitgebreider. Bij dames gaat het vaak ook om styling en kleuring. Juist de technische kant van het verhaal trekt mij.” American Crew is hij op de beurs in Londen tegengekomen,toen er nog geen verkooppunten in Nederland waren. “De filosofie achter het merk spreekt me aan: de samenstelling op basis van natuurlijke ingrediënten, de mannelijke geur en de stoere verpakking. Na het uitproberen van enkele producten was ik overstag. In mijn salon ga ik American Crew verkopen.”

Herenkapper-Difretti-binnenzijde

Op zijn Italiaans

Al doet de naam waarschijnlijk anders vermoeden,Di Fretti’s heeft geen Italiaanse achtergrond. “Het is allemaal als grapje begonnen”, vertelt Manfred lachend, “Ik was op vakantie in Italië en stelde mezelf voor als Di Fretti. Vanaf dat moment dacht ik: hier moet ik ooit iets mee doen.”

Internationale- en lokale klanten

Dat de naam van de salon (Barbershop)  de aandacht trekt van passanten, is een feit. “Leiden is een internationaal georiënteerde stad. Veel bedrijven rekruteren personeel van over de hele wereld. Zij stappen sneller bij mij naar binnen dan bij een concurrent. Deze mensen blijven vaak zo’n twee tot drie jaar bij het bedrijf en gaan dan weer verder, naar een ander land. Mijn klantenkring wisselt dan ook elke twee tot drie jaar.”

De (internationale) zakenmannen tussen de 30 en 50 jaar zijn een belangrijke doelgroep van Di Fretti’s. “Maar”, vertelt Manfred, “we mogen de studenten in Leiden natuurlijk niet vergeten! Vooral jongeren met wat langer haar komen hier regelmatig binnen.” Ook zijn er veel klanten van buiten Leiden – Oegstgeest, Voorschoten en zelfs Den Haag – die de salon opzoeken. “Die mensen komen voor kwaliteiten het maakt hen niet uit wat het kost. Ze rijden er graag voor om.”

Manfred

Hij is de eigenaar van Di Fretti’s Barbershop, een enthousiaste maar rustige man van 41, die bij wijze van grapje de naam van zijn salon heeft bedacht. Een persoon die eens in de vijf jaar een beurs bezoekt en nauwelijks vakbladen leest. Iemand die liever achter de schermen werkt dan op de voorgrond treedt. “Vroeger heb ik wel eens mee gedaan aan shows, maar dat is niets voor mij. Laat mij maar lekker heren knippen in mijn salon, waar mannen binnen kunnen stappen zonder eerst een afspraak te maken.” Niet teveel poespas dus.

Meerdere herenkapsalons

Manfred zou graag zijn concept neerzetten in meerdere salons in Nederland. Er is alleen één probleem: “Er zijn te weinig gespecialiseerde herenkappers in Nederland. Daarom heb ik ook geen personeel, er is niemand te vinden! Ik concentreer me nu op deze herensalon. Hier wil ik de kwaliteit hoog houden.

Mede door de producten van American Crew moet dat zeker lukken. Vooral omdat het assortiment van Crew zich steeds uitbreidt. Verder richt ik me op mijn gezin: mijn twee kids en mijn vrouw. Want eigenlijk is dat toch het allerbelangrijkste?”