Sfeer bij je herenkapper

Barbershop Difretti's

Mannelijke kapperszaak

Manfred Brandhorst (1967) is de trotse eigenaar van Di Fretti’s Barbershop in hartje Leiden. De knusse kapsalon straalt mannelijkheid uit met zijn houten meubels, grote rode leren kappersstoelen en de diverse scheerproducten en gels op de schappen.

“Mijn droom kwam uit toen ik in 1995 mijn eigen (heren) kapperszaak opende”, vertelt Manfred vol enthousiasme.

Manfred, sinds 1985 in het kappersvak, is ooit begonnen als dames- en herenkapper. Hij nam al snel de beslissing om zich uitsluitend te richten op het knippen van heren.

Manfred close up knippen

“Waarom alleen heren knippen?“

“De kniptechnieken voor herenkapsels zijn veel uitgebreider. Bij dames gaat het vaak ook om styling en kleuring. Juist de technische kant van het verhaal trekt mij.”

Dapper Dan

Dapper Dan is hij op de beurs in Londen tegengekomen,toen er nog geen verkooppunten in Nederland waren. “De filosofie achter het merk spreekt me aan: de samenstelling op basis van natuurlijke ingrediënten, de mannelijke geur en de stoere verpakking. Na het uitproberen van enkele producten was ik overstag. In mijn Barbershop ga ik Dapper Dan verkopen.”

Dapper Dan producten

Knippen op zijn Italiaans

Al doet de naam waarschijnlijk anders vermoeden,Di Fretti’s heeft geen Italiaanse achtergrond. “Het is allemaal als grapje begonnen”, vertelt Manfred lachend, “Ik was op vakantie in Italië en stelde mezelf voor als Di Fretti. Vanaf dat moment dacht ik: hier moet ik ooit iets mee doen.”

Internationale- en lokale klanten

Dat de naam van de salon (Barbershop)  de aandacht trekt van passanten, is een feit. “Leiden is een internationaal georiënteerde stad. Veel bedrijven rekruteren personeel van over de hele wereld. Zij stappen sneller bij mij naar binnen dan bij een concurrent. Deze mensen blijven vaak zo’n twee tot drie jaar bij het bedrijf en gaan dan weer verder, naar een ander land. Een deel van mijn klantenkring wisselt dan ook elke twee tot drie jaar.”

De (internationale) zakenmannen tussen de 30 en 50 jaar zijn een belangrijke doelgroep van Di Fretti’s. “Maar”, vertelt Manfred, “we mogen de studenten in Leiden natuurlijk ook niet vergeten! Vooral studenten komen hier regelmatig binnen; ook zij willen er strak en verzorgd lopen.” Ook zijn er veel klanten van buiten Leiden – Oegstgeest, Warmond, Voorschoten en zelfs Den Haag – die de barbershop opzoeken. “Die mensen komen voor kwaliteit en het maakt hen niet uit wat het kost. Ze rijden er graag voor om.”

Knippen klant details

Manfred

Hij is de eigenaar van Di Fretti’s Barbershop, een enthousiaste maar rustige man uit 1967, die bij wijze van grapje de naam van zijn Barbershop zelf heeft bedacht. Een persoon die eens in de vijf jaar een beurs bezoekt en nauwelijks vakbladen leest. Iemand die liever achter de schermen werkt dan op de voorgrond treedt. “Vroeger heb ik wel eens mee gedaan aan shows, maar dat is niets voor mij. Laat mij maar lekker heren knippen in mijn Barbershop, waar heren binnen kunnen stappen zonder het maken van een afspraak. Laagdrempelig en niet teveel poespas dus.

Barbershop interieur

Meerdere herenkapsalons

Manfred zou graag zijn concept neerzetten in meerdere plaatsen in Nederland. Er is alleen één probleem: “Er zijn te veel kappers in de steden van Nederland. Daarom werk ik rustig naar de volgende stap toe. Er is door de Coronatijd sinds 2020 een ander speelveld ontstaan! Ik concentreer me nu op deze Barbershop. Hier wil ik de kwaliteit hoog houden”

Mede door de producten van Dapper Dan moet dat zeker lukken. Vooral omdat het assortiment van Dapper Dan zich steeds uitbreidt. Verder richt ik me op mijn gezin: mijn twee kids en mijn vrouw. Want eigenlijk is dat toch het allerbelangrijkste?”